cinta perlu pengorbanan

salam selasa semua...


dulu bila benti kerja memamg jiwa rasa kosong , sunyi jer lagi lagi biler kakak hanin dah sekolah., tinggal la umi ngan adik jer.
tapi bila aku tengok mak metua aku lalui hari2 dia ngan mendekatkan  diri dengan allah., terasa terdetik dalam hati kenapa aku xpenuhi harian aku dengan dating bersamaNya, slow- slow, tapi aku masih lagi dalam belajar, kadang2 klu tak paham tanya suami, tengok program islamik, bab mengaji, kadang2 bervoice mail ngan mok sendiri.
cinta perlukan pengorbanan tapi mencintai allah xperlu pengorbanan. kerna allah maha pengasih penyayang.

buat suami terima kasih abah, kadang2 umi tarik muka merajuk, merajuk2 manje jer bukan nak ikut drama tv3. kadang2 laki bini kena gak gaduh baru best, best bukan time dipujuk tapi best sebab ada gak ruang untuk mengenang kembali apa kesalahan masih2.


yang tahun nie, dah masuk tahun ke 13 kita kenal, alhamdulillah masih dalam proses mengenali lagi, kadang2 makan hati gak umi ngan abah nie, mana tak nye hari2 tiba2 umi tanya dalam banyak2 asam, 1 asam umi suka. dia leh lupa....
😠 geram sungguh la ngan mamat nie. biarla.. umi dah tak kisah yang. umi memamg sayang abah. tapi tak tahu la abah. sbb umi tak perlukan jawapan utk itu. bagi umi if abah sayang mak abah makna nya abah sayang la umi nie. dulu time cinta banyak betul dugaan tapi alhamdulillah i still maaf kan u. pastu ngan cabaran betunang, allah jer tahu apa lam hati nie. klu xder allah dalam hati mungkin umi ikut kata syaitan utk pisah. tapi alhamdulillah jodoh milik umi. berkat doa keluarga kawin gak kita.
past is past.... 
alai hai rindunya kat abah.. selalu dia p kursus dia angkut anak bini. tapi kak periksa.. abah umi rindu abah.. tak leh menyakat abah dah.. bru setengah hari.. aduii xder selera nakk makan la yang... kita throwback pic kita la..
malam kang kita vedio call na..







tak mau la ingat benda2 sedih...
cinta perlukan pengorbanan itula cinta manusia.. tapi aku dah terima pengorbanan aku nie ngan berkat doa suami tercinta. besar maksud pengorbanan bagi aku. kadang2 terpikir mampu ker si dia buat mcmn aku buat. 
aku serah kan 200% kehidupan aku utk keluarga aku. dimana nie pilihan aku. aku memilih tuk membahagia kan keluarga aku dengan rela, takder rasa" aku harus lakukan" sebab apa yang aku lakukan xder mendatangkan kesan negatif. alhamdulillah dan aku juga xder rasa mereka paksa saya.. saya terima dan lakukakan demi untuk membina kebahagian .

kadang2 orang ada gak kata ada degree kenapa benti kerja sayang, kadang2 ada org kata sian mak ayah abis duit hantar anak ngaji jauh2 tapi xbalas jasa depa. 1 ja aku pegang "doa".
aku ada bagitahu mak aku aku mintak maaf xdapat bagi kesenangan kat mak, tapi aku tak pernah pututs doa sepaya mak abah aku sihat kuat dan aku selalu doa supaya allah maafkan dosa mok aboh sekiranya solat mok aboh aku tak sempurna. to ja... bila aku cakap kat mok macam to menangis dia. terima kasih mok kerna membesarkan kami 9 beradik dengan akhlak yang baik alhmadulillah.
aku tak cakap aku baik, tapi aku cuba menjadi yang terbaik, mok selalu pesan jangan sakiti hati orang, jaga nama mok aboh.

pengorbanan... ya allah susah gak nak lafaskan. tapi itu dulu. sekarang aku suka ngan kehidupan aku, aku leh peliharan bahasa aku, aku boleh perlihara jiwa aku, aku leh pelihara mulut aku. dan yang paling penting lepas aku benti pengorbanan terbesar aku buat, menjaga aurat aku.  allah 1st suami tegur umi xnak bagi kaki hitam selalu la pakai stokin, dia tegur lembut ja, lepas to aku mula start nak jaga aurat aku tuk dia, aku buat bukan tuk menunjuk2 tapi aku nak lindungi suami aku dari kepanasan api neraka, ya allah pelihara la jiwa aku untuk terus istiqamah... klu dulu pakai baju saiz l skrg umi pakai baju 2xl. biar la org nak kata besar. xper janji besar lagi cinta umi pada allah dan abah. kadang2 pakai tudung singkat siket pun kakak hanin dah tegur. dia akan tanya nie nak p mana pakai tudung nie baju mcm nie. umi balas buang sampah jer kakak. dia akan balas balik buang sampah mana depan ke bawah. umi cakap depan. dia kata ok. bila citer bab nie mesti nak nangis. dulu ingat lagi time kerja, pihak atas suruh masukkan tudung dalam baju. kami 1 team p mengadam mintak kelonggaran tuk keluarkan tudung. umi xbagi alasan umi terus bagi keputusan. cakap tak nak.

ada gak org kata dan perli umi nak jadi baik, mmg umi nak jadi yang terbaik utk suami dan anak2, sbb lepas jer umi behenti kerja memang umi nekad nak jadi kunci tuk pintu anak2 umi dan suami umi ke syurga.... 
kawan2 doakan umi istiqamah kejalan allah,  sama sama kita kembali kefitrah...


bila dah kawin nie duk jauh ngan family allah rindu nyer, rindu rasa nak pusing balik masa lalu... i dulu nakal nok mampus.. hahahhah hero la ore kata..

zaman kecik i paling comang

akuu ada 5 org abang. tapi 5 orang abang yang tak penah pukul adik2 lagi2 si along.. sayang along ko adik2 sanggup bekorban ddemi adik2.. tq long mu korban kan masa depan mu demi kami.. abg no 2 kami xdi besar besama tapi xbemakna kami xrapat. dulu time kerja kat lipis i selalu merempit ngan dia.. ngan helmet buruk mana dia kebas. ayu wati... the only one my sister, the best in the world. aku sayang mu. klu bukan mu aku x kan bejaya dapat ijazah nik. tq jadi banker aku, tq abe shukri jadi sebahagian dari kami.. kak nik nie dia la yang jaga aku. leh kata kan aku nie dia yang jaga 100% anak2 dia pun macam ank aku. hhahhah tq nik tak terrbalas rasa jasa mu. abe mie(tokpek) handsem dia tapi xder lagi jodoh. dio takut nok kawin. dia garang nok mampus. aku dulu dia ajar math kejam beb kejam.. to i terre kira2(nipu) dia la yang jaga mok aboh sekaarang. tq mie..

joe abg paling gilo.. gilo sporting. lawak dan handsem.. dia penyanyang baik ngan manusia mahupun binatang. benda paling aku igt dia , dia selalu niaga kat sekolah aiskrem la nasi la mcm2 demi duit demi adik2 yang lain. loni dio tokey kain. kat pasar siti khatijoh kelate. klu nok beli harga murah batik g la tempat dio. macmn nok kenal. cari laki paling handsem n mulut bising... nie pun tak nikoh lagi.. takut katanya.. abe aku sekor nie duk jauh dari keluarga.. nun peneng... jauh dio merantau... poknik galo... hahhah nama samaran tu. nama sebenar dio saflizan. dia ne  abe atas aku. dio takut ko aku. dulu kat sekolah dio selalu keno buli. ingat lagi ada ore penggang koler baju mintk pitis ngan dio. time to dio darjah 6 aku darjah 3 atau 4. aku la yang selamatkan dia.. hahahha tengok hero tak aku. hahha  riak.. itu dulu.  pastu adik bawah aku allycat. allycat? mokpo nama dio gitu. aku pun lupa.. namma dia ayu khartini.. banyak benda aku nak citer pasaii dia. tapi xnak la. sedih sebab kehidupan dia merumit kan. apa2 doakan adik saya dia sedar mana intan mana permata.. cat semua ore sayang mu. 

ok last sekali nie ceti family aku. sebab bila nak buat kenduri atau apa berkait dengan family aboh mok. dia la yang mengutip duit kamai adik beradik.. sian dio adik beradik pepuan lain semua ada ayu depan nama. tapi dia nur.. nur hamdiah.. adik nie ada sekeping hati yang baik sangat. langsung tak pernah bekira la. laki dia pun sama. anak2 sedara pakat sayang dia laki bini...
terima kasih mok aboh.. aboh pernah kata. abah tak der tinggalkan harta tuk anak. tak per aboh hrta aboh adalah kasihh sayang kami yang tak pernah berpecah 9 beradik.. wlaupun cakap kasar aku mu aku mu.. tapi kami rapat..




kamaruzaman family's

alhamdulillah aku berada dalam keluarga yang sentiasa menyokong, mendengar dan menyayangi aku. sayang kerr? perasaan plak. insyallah sayang la kot. huhuhu. terima kasih tuk keluarga mertua. yang mana sentiasa  menyokong dan membantu aku dari segi mental. ini merupakan rezeki yang paling besar aku dapat  dari kesabaran dan kesetiaan. alhamdulillah macam kakak ila, k.ila nie kawan merangkap kak pada aku dah. dia kata besar rezeki ayu. ada keluarga yang sayang menyayangi. dan ada sahabat yangsetia macam akmal.  terima kasih mak samsiah, abah ahmad dan penasihat selaku biras ika. kak ipar yang sentiasa menjadi tempat bila nak bekongsi.. tq kak ina. kak nie murah hati, klu aku balik ada ja dia bagi, blouse la tudung la. dia laki bini baik. klu kami adik beradik balik kampung, kenduri pizza bekotak2. murah rezeki kak, si biras ika nie besar jasa dia ngan suami dia, kami tumpang umah dia 4 bulan waktu mula2 pindah kat putrajaya aku berulang semenyih.. allah jer tau... amin adik ipar nie lagi la dia la rujukan aku, bila ketandusan ilmu kita nie yang cetek selalu tanya dia. dia gak la kamus agama bagi aku, mana tak nya nama anak2 aku dia yang kasi.. tq pakteh dan makteh.. dan si pendiam, si bongsu... irfan.. paksu suka nyakat anak menakan......




ahmad family's



kebahagian perlukan pengorbanan.. cintai la allah pasti masin pengorbanan itu.. doa kan kami ke jannah 

Comments

Popular posts from this blog

sup black fungus

"sAhAbAT"